* ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً عَبْدًا مَّمْلُوكاً لَّا يَقْدِرُ عَلىَ شىْءٍ وَ مَن رَّزَقْنَهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ يُنفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَ جَهْرًا هَلْ يَسْتَوُنَ الحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ*[1] جواب ازاین شبهه : اینکه پیامبر مخالف برده داری بود وبردگی انسانها را دوست نداشت برهربنده ای مشهود وآشکار بود اما دلیل اینکه برده داری رابه صورت ناگهانی مردود نکردنند علت هایی دارد اولا: کفار حربی اگرآزاد می شدند به اردوگاههای خود باز گشته ودوباره بر علیه مسلمانان ایستادگی می کردند دوما: بردگانی که به یک باره آزاد می شدند عاری ازهرگونه اموالی بودند که یا ازگرسنگی تلف می شدند ویا از فقر به جنایتها وخلافهای گوناگون روی آور می شدند همان اتفاقی که در آمریکا رخ داد سوما: برای اعراب زندگی بی برده مشکل بود اسلام مقدمات آزادی تدریجی آنان را فراهم نمود که با بهترین شکل دچارانحلال دربرده داری شدند [1] نحل 75
*قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتىِ الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَ تَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَ تُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيرُ إِنَّكَ عَلىَ كلِّ شىْءٍ قَدِيرٌ*[1] پس عزت همه ثروتمندان وذلت همه فقرا به دست خداست وخداست که برای آنها برتری خواسته است جواب ازاین شبهه : بر اساس قاعده لاجبر ولا تفویض یعنی خدا مدبر انسان است ولی همو است که انسان را مختار کرده است پس سرنوشت انسان دست خداست ولی انسان با اختیاری که دارد می تواند تغییراتی در آن انجام بدهد ومسیر زندگی رااصلاح کند *إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيرُ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ يُغَيرُواْ مَا بِأَنفُسِهِم*[2] بنا به ایه فوق خدا بی حساب به کسی نمی دهدواز کسی باز پس نمی گیرد خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش بدست خویش بنوشت به آن ملت سروکاری ندارد که دهقانش برای دیگران کشت
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و ششم بهمن ۱۳۹۵ساعت ۱۲:۰ ق.ظ  توسط محمد لطفی
|
|
|